Sabda Nabi: "Barangsiapa yang dikehendaki oleh Allah padanya kebaikan, akan diberi kefahaman dalam agama"

~~

Saturday, February 27, 2010

Untukmu Muslimah


"BerJaYa @ Gagal Byk BerGantuNg Pd Thp KesaBaraN"

bersabarlah m'hadapi pahit mahung dunia, krn sabar itu akan mewariskan kebijaksanaan

Ummu ar-Rabi' binti al-Bara' , ibu Harithah bin Suraqah yg wafat pd perang badar , menceritakan bhw ia( Ummu al-Rabi' ) menemui Nabi S.A.W untuk bertanya tentang anaknya yang telah mati syahid, dan ini ia lakukan hanya utk menenangkan hatinya: " Ya Rasulullah, beritahulah aku tentang keadaan anakku, Harithah. Jika dia ada di syurga, maka aku akn bersabar. Namun, jika ia berada di tempat lain, maka aku akan menangis sekuat-kuatnya." Nabi S.A.W bersabda: " Wahai Ummu Harithah, di syurga terdapat byk taman, dan anakmu berada di taman Firdaus yg paling tinggi.


Kematian anak merupakan satu ujian yang luar biasa bagi seorang ibu, ia mampu mencabik-cabik hati dan menggetarkan dada. Wanita itu berkata kepada Rasulullah S.A.W bhw jika anaknya di syurga, maka dia akan dpt berjumpa semula dgnnya jika diizinkan Allah.

Kesabaran Ummu Harithah berpisah dgn anaknya tlh menjadi sbb Allah mengangkat darjat anaknya di syurga. Jika anak tidak di syurga, maka hal itu akan membuatnya menangis sejadi-jadinya krn berpisah dgn anak yg dikasihinya. Inilah yg mampu dia lakukan dan kesabarannya itu sgt agung. Sesungguhnya dia seorang ibu yg kehilangan anaknya, yg penyayang, yg sabar dan ikhlas.
-petikan dr: Jadilah Wanita Plg Bahagia, oleh : DR' AIDH ABDULLAH AL-QARNI

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...