Sabda Nabi: "Barangsiapa yang dikehendaki oleh Allah padanya kebaikan, akan diberi kefahaman dalam agama"

~~

Wednesday, July 20, 2011

Melihat Dakwah Seperti Bunga Yang Mekar Berkembang


Keinginanku melihat dakwah itu tetap mekar berkembang. Ibarat sejambak bunga yang sentiasa mekar ditaman indah. Senantiasa menyebarkan haruman wangian bunganya. Manakala sang lebah berpusu-pusu mendekatinya.
~~~~~~ ## ~~~~~~
“Hai orang-orang yang beriman, barangsiapa di antara kalian yang murtad dari agamanya, Maka kelak Allah akan mendatangkan suatu kaum yang Allah mencintai mereka dan merekapun mencintaiNya, yang bersikap lemah Lembut terhadap orang yang mukmin, yang bersikap keras terhadap orang-orang kafir, yang berjihad dijalan Allah, dan yang tidak takut kepada celaan orang yang suka mencela. Itulah karunia Allah, diberikan-Nya kepada siapa yang dikehendaki-Nya, dan Allah Maha luas (pemberian-Nya), lagi Maha Mengetahui”. (QS. Al Maidah: 54).
1    1. Aku tahu rantai perjuangan ini tidak akan putus kerna bukan aku yang memulainya dan bukan aku jugak yang akan mengakhirinya. Rantai perjuangan ini pasti akan sentiasa bersambung. Pasti aka nada segolongan ummat yang akan meneruskan rantaian perjuangan ini.

2.      2. Namun aku cuma ingin peringatkan kepada generasi penerus bahwa mencetak generasi ghuraba’ itu perlu kerana generasi inilah yang akan meneruskan perjuangan suci ini tatkala ianya dilihat asing oleh orang yang berdekatan dengannya.



3.      3. Generasi ghuraba’ itu haruslah mereka yang mantap akidahnya. Tidak terjejas dengan pemikiran dan aliran kotemporer. Mereka harus dididik agar menjadi seperti ashabul kahfi, tetap teguh keimanan walau digodok dengan aliran dan pemikiran jahilian yang menyerap laju ke dalam jiwa-jiwa masyarakat dikalangan mereka.

Firman Allah Ta’ala:-
”Kami kisahkan kepadamu (Muhammad) cerita Ini dengan benar. Sesungguhnya mereka adalah pemuda-pemuda yang beriman kepada Tuhan mereka, dan kami tambah pula untuk mereka petunjuk. Dan kami meneguhkan hati mereka diwaktu mereka berdiri,  lalu mereka pun berkata, "Tuhan kami adalah Tuhan seluruh langit dan bumi; kami sekali-kali tidak menyeru Tuhan selain Dia, Sesungguhnya kami kalau demikian Telah mengucapkan perkataan yang amat jauh dari kebenaran". ( Surah al-Kahfi : 13 – 14)....

4.      4. Generasi ghuraba’ yang ingin dicetak adalah generasi yang siap meleburkan dirinya kedalam masyarakat. Siap berada di dalam sistem jahiliah untuk mengislahkan sistem tersebut agar selari dengan ajaran tauhid. Kata Al-Banna; “Suasana telah menghendaki untuk kita berada di dalam generasi yang ummatnya berebut-rebut dan bertarung untuk kekal dengan begitu sengit dan kemenangan sentiasa diperolehi oleh sesiapa yang telah mempunyai kekuatan. Begitu juga suasana menghendaki kita supaya menghadapi kesilapan yang lampau dan menelan kepahitannya. Adalah menjadi kewajipan kita untuk memperbaiki dan membalut keretakan serta menyelamatkan diri kita dan anak-anak (generasi) kita, mengembalikan kemuliaan, keagungan, menghidupkan tamadun dan ajaran agama kita..”

5.      5. Generasi seperti ini perlu diwujudkan, dilahirkan, dididik dan dicetak oleh generasi-generasi pendahulu agar dakwah Islam ini tetap terus mekar berkembang menyebarkan haruman wangiannya ke seluruh jajaran alam.

@ibnuaman
Rukoh, Darussalam.
19 Juli 2011

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...