Sabda Nabi: "Barangsiapa yang dikehendaki oleh Allah padanya kebaikan, akan diberi kefahaman dalam agama"

~~

Tuesday, May 22, 2012

Terima Kasih Ibu, Ayah, Guru-Guru dan Para Murabbi


Guru adalah pendidik. Guru adalah murabbi. Ibu Bapa adalah guru, pendidik dan murabbi


Tanpa seorang guru, tidak lahir insan yang berilmu. Nabi Muhammad berguru dengan Jibrail. Diajar membaca dan menghafal surah Iqra' ayat 1-5. Para sahabat Nabi berguru dengan Nabi tentang ajaran Islam. 

Tarbiyah Allah kepada Nabi menjadi baginda seorang manusia yang hebat. Tarbiyah Nabi pada sahabat membentuk jiwa dan keperibadian yang berakhlak pada diri mereka. Hasilnya, mereka mempunyai jiwa yang kental, menjadi benteng dan penggerak untuk kepada kejayaan Islam lalu membina dan membangun tamadun Islam yang hebat. Dari merekalah (Nabi dan para sahabat) Islam sampai kepada kita dan kita dimuliakan dengan Islam.
Sejarah pentarbiyahan Allah dan Nabi ini menunjukkan kepada kita akan kepentingan proses pembinaan. Para guru mempunyai tanggungjawab yang besar untuk membina dan membangun asset ummah (remaja-remaja Islam) agar mereka menjadi perisai dan penggerak kepada perjuagan Islam. Tanggungjawab ini harus disedari oleh para guru dan pendidik. Jangan sampai kita mengambil tanggungjawab profesion ini dalam keadaan “tangkap muat”. Kerna tidak ada ruang kerja lain, profesion perguruan dijadikan pilihan kedua yang terpaksa diambil untuk memenuhi kebutuhan hidup dan sosial.

Ikhlas akan membantu para guru untuk lebih dekat dan menghayati profesion perguruan ini. Tanpa ikhlas dan mengharapkn redha Allah, matlamat membangun asset ummah untuk kepentingan Islam tidak dapat dicapai. Penat lelah kita tidak punya erti dan nilai. Sedarlah bahwa tanggungjawab guru dan pendidik muslim amat besar, maka ayuhlah kita mengikhlaskan diri kerna ianya masih belum terlambat.

Tema hari guru kali ini adalah “Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara”. Tema ini memperlihatkan kepada kita gurulah yang akan memainkan peranan penting dalam proses pembaharuan system pendidikan di Negara kita. Guru menjadi enjin penggerak untuk melakukan transformasi. Guru sebagai agen pengubah, bukan agen perosak.

Usman Awang telah menukilkan bahwa kejayaan manusia dalam bidang yang mereka ceburi lahir dari kegigihan seorang guru. Tanpa guru, mereka menjadi buta. Tidak Nampak jalan menuju kejayaan. 
Kita punya seorang guru yang punya sikap yang berdedikasi. Mereka memainkan peranan penting dalam mencorakkan kehidupan kita. Tanpa mereka mungkin kita tidak tahu apa dunia. Mereka itu adalah ayah dan ibu kita. Merekalah yang mencorakkan kita menjadi orang yang berguna kerna kita sejak kecil ibarat kain yang putih dan merekalah yang mencorakkan kita menjadi manusia mulia atau manusia hina.

Maka, doakan untuk mereka moga redha Allah dan rahmat Allah senantiasa bersama mereka.

--- > dedikasi buat Arwah ibuku (al-fatihah), bapaku, Ibu dan Bapa saudara -yg telah membesarkanku-, guru2ku, murabbi2ku yang telah menunjukkan jalan untuk aku lebih cekal dan yakin menjalani amanah sebagai hamba Allah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...