Sabda Nabi: "Barangsiapa yang dikehendaki oleh Allah padanya kebaikan, akan diberi kefahaman dalam agama"

~~

Thursday, October 6, 2011

"Ketika Cinta Bertasbih", Mereka Bersemangat Untuk Dakwah


Saya yakin anda menonton cerita ini. “Ketika Cinta Bertasbih” telah menjadi fenomena pada anak muda yang cintakan filem-filem bercorak Islamik dan telah membawa lembaran baru dalam dunia perfileman. Siapa kata cerita berunsurkan Islami tidak mampu pecah panggung, tidak mampu mencatat sejarah? Bukan saja anak-anak muda aktivis dakwah kampus saja yang meminati filem ini, bahkan orang ramai juga meminati filem ini. Bahkan di Kelantan, filem ini ditonton oleh lapisan masyarakat dalam program yang dianjurkan disana.

Saya bukan hendak mengulas atau menagung-agungkan cerita ini. Saya hanya merasakan bahwa ada suatu “roh” yang wujud dalam filem ini. Dunia perfileman di Malaysia seharusnya dapat mewujudkan jalan cerita seperti ini. Penuhi dengan unsur-unsur keIslaman dan secara tidak langsung filem ini seolah-olah sedang memberi tazkirah kepada para penontonnya. 


Saya tidak menafikan bahwa di Malaysia ada juga usaha-usaha dari produksi yang cuba mengarahkan filem seumpama ini yang menonjolkan filem-filem berunsur islamik seperti Nur Kasih, Tahajjud Cinta dan lain-lain. Saya juga suka menonton filem Nur Kasih dan meminati filem tersebut. Namun roh yang wujud dalam filem tersebut tidak seperti roh yang wujud di dalam cerita KCB ini. Adab-Adab keIslaman cukup dijaga dalam filem KCB ini. Saya juga mengimpikan suatu saat nanti industry perfileman Malaysia akan dapat mewujudkan filem yang mempunyai roh seperti filem tersebut. Insya Allah, Malaysia boleh, saya yakin.


Baik, kembali pada tujuan asal. “Ketika Cinta Bertasbih” merupakan karya Habiburrahman El-Shirazy berawal dengan sebuah novel yang mempunyai dua siri. Karya beliau sebelum ini “Ayat-Ayat Cinta” juga berasal dari sebuah novel telah berjaya difilemkan, dan KCB merupakan karya novel beliau yang kedua difilemkan.

Apa yang membuatkan saya berbangga, mereka berjaya meneruskan perjuangan mereka dalam mentarbiyah ummah melalui siri filem KCB. Bermula dari filem “Ketika Cinta Bertasbih 1”, keluar pula “Ketika Cinta Bertasbih 2”, sebagai kesinambungan bulan ramadhan 2010 mereka berjaya meneruskan kesinambungan cerita tersebut dengan tajuk “KCB Spesial Ramadhan”. Ramadhan tahun ini (2011) mereka berjaya menayangkan kesinambungan KCB dengan tajuk “KCB Mencapai Redho Ilahi”


Sekarang saya mendapat tahu KCB ini ada kesinambungannya lagi, namun dengan tajuk yang telah diperbaharui. Mungkin mereka memikirkan peminat mereka sudah jemu dengan tajuk tersebut(pendapat penulis). Tajuk yang baru adalah “Dari Sujud ke Sujud”. Rasanya sudah ditayangkan di sebuah siaran tv di Indonesia.


Subhanallah, mereka begitu bersemangat dalam usaha dakwah mereka. Saya cukup berbangga dengan. Saya mendoakan agar usaha mereka ini mendapat redha dari Allah (terlepas dari tujuan mereka untuk mengaut keuntungan dunia). Amiin. Kita sebagai pendakwah juga harus bersemangat seperti mereka. Kita ambil sisi positif dari semangat mereka. Moga kita juga akan terus bersemangat untuk memberi faham kepada manusia sejagat khususnya di Malaysia yang ditimpa dengan pelbagai isu-isu yang boleh menyebabkan cerminan masyrakat kuar menjadi kabur dan membawa fitnah kepada negara kita yang disayangi ini. Tugas kita masih besar dan banyak untuk dilaksanakan dalam usha memartabatkan Islam diatas muka bumi Malaysia.


Biarlah kita juga tergolong di antara mereka yang bersungguh-sungguh untuk memartabatkan Islam. Oleh itu, saya, anda dan mereka mempunyai tugas. Lakukan tugas kita semaksimal mungkin. Allah tidak menilai adakah kita berjaya atau tidak, tapi Allah menilai adakah kita juga turut menyumbangkan sesuatu untuk kearah mendaulatkan Islam. Moga ada manfaatnya. Wallahu'alam.



"Aku berpesan kerna aku menyanyangi dirimu dan diriku"

memberi untuk mengcungkil rasa ingin tahu, ingin tahu mencetus rasa ingin faham


@ibnuaman
Seb. Takir, K. Terengganu
06 Oktober 2011
08 Zulkaedah 1432H
05.20pm

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...