Sabda Nabi: "Barangsiapa yang dikehendaki oleh Allah padanya kebaikan, akan diberi kefahaman dalam agama"

~~

Monday, June 21, 2010

Kita gagal dalam urusan waktu


( بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحيمِ )

1-﴿وَ الْعَصْرِ﴾

2-﴿إِنَّ الْإِنْسانَ لَفي‏ خُسْرٍ﴾

3-﴿إِلاَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ﴾


Salam perjuangan kepada semua saudara-saudara se-Islamku. Sudah agak lama tidak meng'post' entri yang baru. Menjadikan alasan kesibukan bukanlah merupakan alasan yang kukuh untuk kita mengurangi akitiviti dakwah. Sebagai jundullah kita seharusnya mampu membahagikan masa dengan baik kerana kita sudah mengetahui apabila kita terjun ke bidang ini, maka kita pasti akan disibukkan dengan pelbagai hal. Masakan tidak, kita punya bebanan dan tanggungjawab sebagai seorang pelajar, seorang anak dan seorang penda'i.

Sebagai seorang pelajar, kita mempunyai bebanan tugas yang diberikan oleh pensyarah. Assignment, midterm, final, pembentangan, diskusi, research dan sebagainya. Hal-hal ini sudah pasti akan meyibukkan kita. Seorang anak kita pasti sibuk untuk melakukan segala hal demi untuk memberi kebahgian kepada orang tua kita. Sebagai seorang da'i kita pasti akan sibuk dengan pelbagai hal yang melibatkan dakwah dari hal-hal yang kecil hinggalah kepada hal yang besar dalam proses meningkatkan lagi tarbiyah diri dan tsaqafah kita.

Tanggungjawab-tanggungjawab ini sudah pasti akan menyibukkan kita semua. Oleh itu seharusnya kita dapat menyeimbangkan tanggungjawab itu dengan seadilnya. Hasan al-Banna pernah menyatakan bahwa kita ini dalam hal kewajiban dan waktu "kewajiban (tanggungjawab) lebih banyak dari waktu".

Moga Allah memberikan kita kefaqihan dalam hal menguruskan waktu agar kita para jundullah dapat melakukan yang terbaik untuk ummah. Amiin~~~~~

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...